КСО – размисли


Според своята дефиниция, гражданството е устойчивата политико- правна връзка на един човек с носителя на публичната власт – държавата. Днес живеем в социален ред, при който обществото се изгражда от индивидуални и корпоративни граждани, чиито поведения създават правилата на случване на и в държавата като институция. Процесът е двупосочен: гражданите създават държавата, в която битуват, а в последствие се влияят от спецификите на средата. Логично е, че поведението на индивида оказва в по- малка степен влияние от това на корпорацията. Въпрос на габарити. На практика корпоративните граждани са легион от гиганти и като множество имат определяща роля относно средата, в която всички ние виреем.

Силата на корпоративните граждани е едната страна на монета, чиято друга е отговорност. Именно за да опише това отношение корпоративен – гражданин- общество- държава се е образувало словосъчетанието Корпоративна Социална Отговорност (КСО).

Българската биснес общност бавно, но все пак настойчиво крачи към изграждането на модел на социално отговорно поведение. Без да упоменавам имена на компании (не за да не правя реклама, а за да не пропусна някой) поздравявам организаторите на благотворителния симфоничен концерт, който се проведе на 09.04.09 в Тържествената аула на Софийския Университ. Повод на събитието бе построяването на православен храм, чието изграждане се оказа финансирано от организаторите. Хареса ми много подобна изява на КСО. Напомни ми на жестовете, посредством които са се изявявали нашите възрожденци и самата щипка романтика в мисълта ме усмихна.

Някога стълбовете на обществото са били кмета, даскала и попа. Всяка от тези личности е олицетворение на основна ценност за българина от онова време: отговорност, образование и вяра. При все, че към момента като че ли не сме успели да си отгледаме нов, широко приет морално- етичен кодекс, не е лоша идеята съвременнните компании да проявяват своята социална отговорност, градейки около една от тези ценности.  Така, съединени в бизнес чета, ще си отгледат потребители, които да ги освободят от робията на всяка възможнa  кризa. Вместо зомбирани купувачи,  в чийто мозъци се забърква колаж от рекламни карди и откъслеци от слогъни, корпорациите ще имат до себе си достойни съграждани, които съзнателно, умишлено и напълно трезво вземат решение да гласуват за бизнеса на една или друга компания,купувайки от нея,  защото чувстват синхрон между собствените си и нейните ценостни нагласи.

Тогава, тогава

предвиждам такъв живот…

Публикувано на маркетинг. Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s